Bokstuning kr. 2.200,- OBD og serieltuning kr. 4.500,-. Vi tuner din bils styreenhed, også kaldet Ecu, i Stavanger og Kristiansand. Læs mere:
OBD-tuning, serieltuning, bokstuning. Power-boks. Endelig: en enkelt oversigt over alle disse metoder. Oprettet så enkelt, at du inden et par minutter let forstår det du har brug for.
Artikeloversigt:
Del 1: Indledning.
Del 2: De to primære justeringsmetoder enkelt forklaret.
Del 3: metodernes fordele og ulemper, inkl. faremomenter. Hvad skal du vælge?
Del 4: For de særligt interesserede. En lidt mere "faglig" artikel.
Ord, der bliver brugt for at beskrive disse to forskellige chiptuningmetoder (f.eks. powerboks, serieltuning, OBD-tuning m.v.) med de nemmeste forklaringer på, hvad dette egentlig er!
Del 1: Indledning - Hvad er chiptuning? Og hvilke motorer kan justeres?
Som vi alle ved, har biler i dag deres egen datahjerne, styreenheden, der også kaldes ecu (Engine control unit). Når man bruger ord som justering, mener man helt enkelt, at man ændrer dataene i denne. Det vil sige, hvordan motoren opfører sig inden for de eksisterende faste rammer. Man udskifter ikke bilens fysiske komponenter såsom turbo, intercooler, kamaksel, udstødning el. lign.
Det skyldes, at ændringerne foregår inden luftens/brændstoffets føres fra luftfilter eller benzin-/dieselpumpe og videre ind i kompressionskammeret. Så den barske virkelighed er, at chiptuning fungerer absolut bedst på en overtryksmotor. Med andre ord en turbo/kompressor. Det er ikke meget at hente ved chiptuning på en sugemotor. Her bør man (stort set) hellere bruge penge på at udskifte forskellige motordele.
Del 2: Det er kun to hovedmetoder til justering:
Metode 1: Dette foretages i bilens egen styreenhed, bilens egen hoved-pc. (Kaldes også ECU'en)
Metode 2: Alternativt kan du tilslutte en ekstern databoks til bilen.
Metode 1: Justering af styreenheden.
Dette vil sige, at man ændrer de værdier, indeholdt i bilens ecu, som i første række har med indsprøjtning af brændstof at gøre (mængde, længde, tidspunkt, tryk), turbotryk og lign. Ofte benyttes ordet "parametre" i stedet for "værdier", da man "indtaster nye parametre" i styresystemet.
Metode 2: Tilslutning af en boks på bilen.
En sådan boks tilkobles til motoren på visse steder og henter oplysninger derfra. Derefter ændres – optimeres - disse parametre, således at bilen i praksis får andre parametre i "handlingsmomentet" end dem, der er blevet sendt fra bilens styreenhed.
Til begge metoder benyttes ordet "chiptuning".
Del 3: Fordele og ulemper – Hvad skal du vælge?
Fordele ved bokstuning:
Den absolut mest almindelige måde for de fleste at chiptune biler på pga.:
Billig i indkøb
Du får den sendt direkte til dit hjem og behøver ikke at tage på værksted
På de fleste biler giver den meget god både effekt og brændstoføkonomi.
Du kan ofte overføre den til den næste bil og yderligere spare penge
Du kan fjerne den før et værkstedsbesøg, hvilket er fordelagtigt hvad angår garantier m.v.
Ulemper ved bokstuning:
Kan være vanskelig at montere selv?
På enkelte bilmodeller kan det være svært at opnå god effekt. Kræver veludviklede sæt
Som ved tuning af styreenheden kan enkelte bilmodeller ikke chiptunes på denne måde.
Faremomenter ved bokstuning:
Dårlige sæt kan afgive fejlkoder, sort røg eller lille effekt.
Du kan oprette fejltilslutninger, der vil give fejlkoder. (Sørg for at få god monteringshjælp)
Fordele ved justering af bilens ECU (OBD-tuning, serieltuning, lodning):
Fordele ved chiptuning af styreenheden (OBD-tuning - serieltuning):
Kan helt tilpasses til din bil. Kan i enkelte tilfælde give noget mere effekt end boks.
Du har ikke en ekstern enhed på din bil.
Normalt kan dette ikke opdages af et almindeligt værksted – se garanti.
Ulemper ved justering af styreenheden:
Normalt dyrere at anskaffe end boks
Skal til værksted for at få arbejdet udført.
Du kan miste justeringen ved værkstedsbesøg, hvis værkstedet installerer ny software.
Kan ikke overføres til næste bil - gælder ofte også såkaldte OBD-bokse, se del 4
Som ved bokstuning kan enkelte bilmodeller ikke chiptunes på denne måde
Faremomenter ved justering af styreenheden:
Det kan ske fejl under indlæsning af ny software, der gør, at bilen ikke kan starte.
Du kan komme ud for et "ivrigt" firma, der går for vidt/begår fejl og forårsager alvorligbeskadigelse af motoren
Del 4 – For de særligt interesserede - ord og udtryk - hvad betyder de?
Hvilke ord bruges om de forskellige justeringmetoder, og hvad er forskellene:
Metode 2. Justering via ekstern boks.
Bokstuning, Power-boks. Effektboks. Chiptuning m.v.
Der er her forskellige måder at oprette tilslutning på. Man kan bl.a. oprette tilslutning til rail-sensoren (dieseltrykket) eller på hver enkelt dyse, på brændstofsreguleringssystemet, luftmassemåler, batteri eller turbosensor.
Det er normalt, at der findes forskellige tilslutninger på de forskellige bilmodeller, da det er forskelligt, hvordan data er lagret, og hvordan systemerne er opbygget i styreenheden. Det forholder sig ikke således, at bare én bestemt type er bedst.
Metode 1: Justering af styreenheden
Ord, som bruges: OBD-tuning, tuning via booting. ECU-tuning, serieltuning, udskiftning af chip, chiptuning, EPROM, loddechip, trimme hjernen, BDM-tuning, osv.
Tuning af styreenheden foregår på fire forskellige måder:
Lidt om disse fire metoder:
A:
OBD-tuning kaldes også serieltuning. Tuning via computer på nogle af de almindelige turbobiler fra 2000-2010. Enkel tilslutning via bilens standard On Board Diagnostic-kontakt, der også kaldes diagnosekontakten. Man kan evt. købe en lille aflåst enhed, der er tilpasset bilen, således at man skal kan foretage ind- og udlæsning. Denne kan ombygges til din næste bil, hvis den kan justeres via OBD-porten.
Faremomenter ved OBD-tuning/serieltuning: Hvis bilen har fået ny software i forbindelse med service, skal man tage en backup af den nye originalsoftware, før man indlæser justeringsversionen. Hvis ikke kan du risikere, at bilen ikke kan starte og skal på værksted for at få den oprindelige version genindlæst.
B:
Chiptuning med boot: en "udvidet OBD-tuning. Mere og mere almindelig på nye bilmodeller. Her ligger softwaren i styreenheden på en sådan måde, at man ikke kan udnytte OBD-porten, eller at OBD-porten har ikke den nødvendige kommunikationen, der kræves til styreenheden. Man må i så fald koble sig direkte ind til styreenheden i bilen for overførsel af data. OBD-standardtuning eller serieltuning fungerer ikke her!
C:
BDM-chiptuning. Nogle biler skal programmeres direkte til styreenheden, sådan som motorfabrikanten gør. Tilkobling på denne måde kaldes BDM-tuning.
D:
Lodning: Her udskiftes en en del i styreenheden, en chip-prom (kaldes også en EPROM eller EERPOM). Denne nye chip konfigureres så sammen med et andet program.
Link til hovedsiden